Σάββατο 3 Αυγούστου 2013

Παναγία Εκατονταπυλιανή (Πάρος)

Ο ναός της Παναγίας της Εκατονταπυλιανής βρίσκεται στην Παροικία, πρωτεύουσα της νήσου Πάρου, σε μικρή απόσταση από το λιμάνι της. Είναι ένας από τους αρχαιότερους και καλύτερα διατηρημένους χριστιανικούς ναούς, που βρίσκονται στην ελεύθερη ελληνική γη.

Yπάρχουν δύο ονομασίες γι' αυτόν το ναό: «Καταπολιανή» και «Εκατονταπυλιανή». Μέχρι πριν λίγα χρόνια, επικρατούσε η άποψη ότι το πραγματικό όνομα του ναού είναι το πρώτο, και τούτο γιατί βρισκόταν "κατά την πόλιν", προς το μέρος δηλαδή της αρχαίας πόλης, και ότι το δεύτερο είναι δημιούργημα των λογίων του 17ου αιώνα μ.Χ., που θέλησαν να δώσουν μ' αυτό περισσότερη μεγαλοπρέπεια στο ναό. Νεώτερες όμως έρευνες στις πηγές απέδειξαν ότι και οι δύο αυτές ονομασίες είναι σύγχρονες και βρίσκονταν σε παράλληλη χρήση από τα μέσα του 16ου αιώνα μ.Χ. Η ονομασία Καταπολιανή αναφέρεται για πρώτη φορά σε υπόμνημα περί Νάξου και Πάρου του δούκα τα Αρχιπελάγους Ιωάννη Δ΄, του έτους 1562 μ.Χ., ενώ η δεύτερη, «Εκατονταπυλιανή», μνημονεύεται σε έγγραφο του Πατριάρχη Θεολήπτου Β΄ του έτους 1586 μ.Χ. Σήμερα η επίσημη ονομασία του ναού είναι Εκατονταπυλιανή.

Η παράδοση που διασώζεται μέχρι σήμερα σχετικά με την ονομασία Εκατονταπυλιανή έχει ως εξής: «Ενενήντα εννέα φανερές πόρτες έχει η Καταπολιανή. Η εκατοστή είναι κλειστή και δεν φαίνεται. Θα φανεί η πόρτα αυτή και θα ανοίξει, όταν οι Έλληνες πάρουν την Πόλη».
Η Παναγία Εκατονταπυλιανή εορτάζει στις 15 Αυγούστου!
Πηγή: εδώ

11 σχόλια:

  1. Τι όμορφη πέτρινη εκκλησία! Ξέρεις πότε χτίστηκε?
    Αχ μακάρι να καταφέρουμε κάποτε να πάμε να τα δούμε και από κοντά όλα αυτά!
    Φιλάκια :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Rylie μου αν και πήγα στην Παναγία...δεν θυμάμαι πότε έχει χτιστεί...όμως με μια έρευνα στο διαδίκτυο βρήκα ότι "Σύμφωνα με την παράδοση της Πάρου, ο ναός χτίστηκε στα μέσα του 4ου αι. από την Αγία Ελένη ή από το Μεγάλο Κωνσταντίνο, ο οποίος εκπλήρωσε το τάμα της μητέρας του. Μπορείς να δεις περισσότερες πληροφορίες εδώ: http://paros-vacations.com/paros/ekatontapiliani-parou.html
      Εύχομαι να σε αξιώσει να πας!
      Καλό σου απόγευμα :)

      Διαγραφή
  2. Έχω πάει! :))) Πολύ παλιά βέβαια ( αμέσως μετά την αποφοίτησή μου θυμάμαι...ήταν το δώρο μου ). Πολύ όμορφος ναός!
    Καλή σου μέρα και καλό Σαββατοκύριακο!
    Φιλάκια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ Αριστέα μου πήγα, δόξα τον Θεό...είναι πάρα πολύ ωραία....είχα περάσει φανταστικά...!
      Καλά να περνάς, να έχεις ένα όμορφο σαββατοκύριακο :)))

      Διαγραφή
  3. Η λέξη "Καταπολιανή" μπορεί να είναι και παραφθορά της λέξης "Εκατονταπυλιανή".
    Πράγματι και μένα με εντυπωσίασε ο παλαιότατος αυτός ναός. Βοήθειά μας η Παναγιά μας ( με τα χίλια ονόματα)!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλώς την!!!
      Ίσως να έχεις δίκιο για το όνομα....
      Να 'ναι πάντοτε βοηθός στον αγώνα μας :)))
      Καλή συνέχεια!

      Διαγραφή
  4. Πανέμορφη κι εντυπωσιακή εκκλησία! Την είχα επισκεφτεί πριν από 40 (!) χρόνια!!! Ελπίζω να μπορέσω να ξαναπάω κάποια μέρα. Βοήθειά μας να είναι η Παναγία μας!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι είναι πολύ ωραία κι εγώ έχω πάει....και μου είχε αρέσει πολύ...Βοήθεια μας...!
      Να μας σκέπει πάντοτε :)))
      Σου εύχομαι να καταφέρεις να ξαναπάς!
      Καλό σου απόγευμα....!

      Διαγραφή
  5. Χαίρομαι που το ακούω κοριτσάκι μου....να 'σαι καλά..και να περνάς όμορφα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. δε τα γνώριζα , χαίρομαι που τα έμαθα, ευχαριστούμε..
    εντύπωση μου έκανε αυτό
    «Ενενήντα εννέα φανερές πόρτες έχει η Καταπολιανή. Η εκατοστή είναι κλειστή και δεν φαίνεται. Θα φανεί η πόρτα αυτή και θα ανοίξει, όταν οι Έλληνες πάρουν την Πόλη».

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η αλήθεια είναι πως έχω πάει στην Παναγία, αλλά δεν μέτρησα της πόρτες.....πάντως τη λένε κι εκεί αυτή την ιστορία....!!!

      Διαγραφή

Σχολίασε κι εσύ. . .ότι νομίζεις πως αξίζει!